dinsdag 1 november 2011

Lezersvraag;

Enorm leuk om te zien dat er steeds meer mensen dagelijks meelezen met mijn blog. Aan de statistieken te zien, zijn er veel mensen die de tips en informatie graag lezen! Ik heb hierdoor ook al een aantal lezersvragen gehad, ik zal er af en toe 1 uitpakken en de vraag beantwoorden.

De eerste vraag kwam van Stephanie;
Hoi Doortje,
Ik wil graag afvallen, en weet dat beweging daar bij hoort. Nou heb ik altijd moeite om te gaan bewegen en om dit vol te houden. Hoe doe ik dat?

Beweging is uiteraard altijd verbonden met het afvallen. Door meer kcal te verbranden, val je uiteindelijk af. (dit was even de korte uitleg!) Heel veel mensen beginnen met een dieet, soms zelfs een crashdieet, en vallen daarmee in razend snel tempo af. Je krijgt weinig kcal binnen, maar het gevolg hiervan is dat je stofwisseling ook op een lager pitje beland.
Als je uiteindelijk weer gaat eten, komen de kilo's er in korte tijd razendsnel weer bij! Het aanpassen van je levensstijl is de enige goede manier om blijvend af te vallen. En ook na het afvallen moet je er altijd op letten!

Maar even terug naar de beweging, hoeveel moet je nou bewegen? En zoals Stephanie vroeg; hoe hou ik het vol?! Hierbij heb ik een aantal tips op een rijtje gezet;
- Kies een sport die je leuk vind. Desnoods volg je een aantal lessen, of ga je een aantal dingen uitproberen. Het is heel belangrijk om het leuk te vinden, want zo hou je de motivatie ook hoog!
- Een goede manier om het bewegen vol te houden is om samen met iemand te gaan, als jij geen zin hebt, heeft je vriendin dat wel en andersom.
- Begin rustig. Als je meteen enorm fanatiek aan de gang gaat, heb je een grote kans op blessures, daarbij kost het je waarschijnlijk zoveel tijd dat je het na 2 weken alweer opgeeft.
- Bewegen hoeft niet perse in een sportschool of bij een sportclub. Elke dag wandelen of fietsen, kan aardig aantikken en valt net zo goed onder beweging.
- Beweeg om op gewicht te blijven 30 minuten per dag. Als je wilt afvallen, kun je beter 60 minuten per dag bewegen.
- Hou op met smoesjes! Heel vaak hoor ik; ik heb het te druk en heb er geen zin in. We hebben tegenwoordig ook een druk leven, maar zitten gemiddeld s'avonds 3 tot 4 uur per dag voor de tv!! Als je daar een uurtje schrapt, kun je lekker gaan bewegen.
En er geen zin in hebben; vaak als je eenmaal bezig bent komt het vanzelf. Achteraf ben je blij dat je het toch hebt gedaan.
- Nu de donkere dagen weer komen, hebben veel mensen behoefte om lekker thuis op de bank te ploffen. Want s'avonds in het donker wandelen... vind ikzelf ook niet erg aantrekkelijk. Toch kun je in huis ook genoeg doen! Zet je favoriete muziek op en dans door de kamer, of loop (of ren!) de trap op en af. Zoek in huis naar nog meer mogelijkheden. Voor je het weet is het uurtje voorbij.

Dus, Stephanie, bewegen hoort er inderdaad bij, behoud je motivatie door je aan bovenstaande tips te houden, dan komt het helemaal goed! Succes!