woensdag 9 november 2011

Te dik...

Gisteravond laat zag ik het programma Te dik, op SBS 6. Dit programma heb ik al meerdere malen gezien, maar vaak komt het net iets te laat waardoor ik het mis.

Het programma gaat over kinderen met overgewicht, waar dit nieuwsbericht van gister ook wel goed bij past; http://www.nu.nl/gezondheid/2662242/grotere-babys-vaker-overgewicht.html

Het is altijd een eindeloze discussie, als een kind overgewicht heeft, is dit dan de schuld van de ouders?! Het blijft een moeilijke vraag. Bij jonge kinderen komt het toch vaak door de levensstijl die de kinderen van de ouders meekrijgen. Dit gebeurd ook in het programma Te dik. Er was gisteren een jongetje van 6 jaar, hij had al 10 kilo (!!) overgewicht. Daarnaast had zijn zus nog meer overgewicht. Hun moeder was gescheiden en had veel last van schuldgevoelens, waardoor de kinderen enorm verwend werden.

Wat mij vaak opvalt bij dit soort programma's, is de onwetendheid van de ouders (of willen ze het gewoon niet weten?!) Ze geven kinderen geen ontbijt, witbrood etc. Nu begrijp ik ook dat kinderen niet altijd de makkelijkste eters zijn, maar toch is het belangrijk dat de ouders het goede voorbeeld geven. Als je jouw kind nooit wit brood geeft, dan eet hij/zij het ook niet.

De ouders in dit programma, schrikken zich vaak rot als er wordt verteld wat de toekomst van hun kinderen is, en dan komen de tranen. Ik denk dat veel van deze ouders wel weten dat het niet zo gezond is wat ze doen, maar tegenwoordig heeft iedereen het druk, alles moet snel en schuldgevoelens nemen dus ook een grote rol in! Ze begrijpen uiteindelijk gelukkig allemaal dat, als een kind al overgewicht heeft, de kans groot is dat hij/zij dit op latere leeftijd ook nog heeft en het vaak alleen maar erger wordt.

Je kunt het als ouder nooit 100% goed doen, maar als je je best doet, geef je jouw kind een kans op een gezonde en fijne toekomst!