zaterdag 26 november 2011

Light producten

Afgelopen week ontving ik een mailtje van twee middelbare scholieren. Voor een onderzoek voor school, hadden zij een aantal vragen over light producten, uiteraard heb ik ze hiermee geholpen.

De vragen wilde ik jullie niet onthouden!



1. Vaak worden in gewone producten suiker toegevoegd, wat word dan in lightproducten toegevoegd?
Light producten worden gezoet met zoetstoffen. Je hebt heel veel verschillende. Ze variƫren in sterkte en samenstelling, dus er wordt altijd gekeken hoe zoet een product moet/mag smaken.

2. Zijn lightproducten echt gezonder?
Ik ben zelf niet echt fan van light producten. Ik gebruik ze weleens in mijn weekmenu's, maar vooral omdat er minder kcal in de producten zitten. De zoetstoffen zijn allemaal nog redelijk nieuw, dus er wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Daarom adviseer ik altijd om light producten met mate te gebruiken.

3. Wat eet u? halvarine of margarine en waarom?
Ik eet zelf halvarine, vooral omdat daar de goede (onverzadigde) vetten in zit. 

4. Worden er nou meer lightproducten gekocht of meer margarine?
Met deze vraag kan ik jullie niet echt helpen. Ik weet het niet! 
Light producten worden wel steeds populairder, maar er zijn nog steeds mensen die liever margarine eten.

5. Helpen lightproducten nou echt als je wilt afvallen?
Light producten kunnen helpen bij het afvallen, er is echt 1 valkuil; omdat mensen light producten gebruiken, denken ze dat ze gezonder bezig zijn. Hierdoor eten ze vaak meer, omdat er in light producten toch minder kcal zitten! Maar een hele zak light chips bevat nog meer kcal dan een schaaltje gewone chips! Je moet er dus mee oppassen!