donderdag 22 december 2011

De decembermaand!

Vele mensen die willen afvallen beginnen niet in December (al moet ik eerlijk bekennen, dat ik dit jaar veel nieuwe cliënten heb ontvangen in deze maand) De meest gehoorde smoes is; December is zo'n moeilijke maand, daar ben ik het deels wel mee eens, maar....

Elke maand heeft wel weer wat. In Januari heb je nog zoveel kerstkransjes over en daarna liggen de paaseitjes ook weer in de winkel. Tel daar nog wat verjaardagsfeestjes bij op en voor je het weet is de zomervakantie aan de beurt. Daarna worden de dagen weer langer en is de motivatie om te bewegen helemaal ver te zoeken.... en voor je het weet is het alweer December.

Ik probeer hier natuurlijk duidelijk te maken, dat je altijd wel een smoes kunt verzinnen. In mijn praktijk zijn er (zoals eerder al eens gezegd) 2 soorten cliënten;
* Diegene die echt willen afvallen. Ze zijn enorm gemotiveerd en willen graag een handvat hoe ze zo gezond mogelijk die kilo's kwijt kunnen. Dit zijn de cliënten die na een paar weken/ maanden klaar zijn. Ik zie ze ook vaak niet meer terug.
* De andere groep is de groep met een aantal smoesjes. Ze hebben het te druk, dan is er weer een verjaardag etc. etc. Deze groep kan eindeloos bij mij langskomen, maar helaas gebeurd er niet zoveel. Let op! Ik wil deze groep echt niet zwart maken, want ik ben wel zo eerlijk om op een gegeven moment te zeggen dat ze het echt zelf moeten doen. Ik kan eindeloos geld verdienen door deze mensen terug te laten komen, maar dat vind ik niet eerlijk.

Ik ken een vrouw die al jaren aan het afvallen is, ze komt ook al jaren bij een diëtist die haar elke keer weer verteld dat ze beter haar best moet doen. Erg slechte zaak van deze diëtist vind ik, want als de knop niet om is, dan moet hij omgaan of je kunt iemand niet helpen.

December is dus een prima maand om te beginnen aan je gezonde levensstijl. In principe zijn er over de hele maand 4 dagen waarmee je moet oppassen, sinterklaas, kerst en oud en nieuw. De rest van de dagen (27 stuks) kun je prima bezig zijn met je gezonde levensstijl.

Dus... geen smoesjes meer! met kerst kun je heerlijk eten door vooraf soep of bruschetta te eten, als hoofdgerecht kip of rosbief en als toetjes sorbetijs.
Super lekker en helemaal niet ongezond! ;-)