zaterdag 21 januari 2012

Weer een nieuwsbericht

Ik bespreek eigenlijk nooit 2 dagen een nieuwsbericht na elkaar, maar gisteren kwam ik toch nog een interessante tegen, het kwam zelfs op het nieuws! Dus hierbij een uitzondering;


Snacken en bankhangen favoriete bezigheden Nederlanders

Laatste update:  20 januari 2012 11:32info

AMSTERDAM - 's Avonds na acht uur een hartige snack, daar zijn Nederlanders wel voor te porren.

Foto:  ANP
Dat blijkt uit een opinieonderzoek onder 500 Nederlanders dat gezondNU liet uitvoeren samen met de Nationale Gezondheidsbeurs.
Een op de drie Nederlanders eet minimaal drie per week 's avonds nootjes, kaas, worst of chips. Mannen iets meer dan vrouwen. 11 procent van de mannen snackt zelfs elke avond, tegen 4 procent van de vrouwen.

Frisdank

De helft van alle mannen drinkt minimaal drie keer per week frisdrank. Bij de vrouwen is dat 30 procent. Tieners lusten er met bijna 60 procent wel pap van. Er zijn ook mensen die nooit frisdrank nuttigen, dat varieert van 7 procent bij tieners tot 45 procent bij zestigplussers.
Een op de drie Nederlanders gaat minimaal één keer per week naar de snackbar of zet thuis de friteuse aan. Mannen houden meer van patat en frikadel dan vrouwen, 36 tegen 27 procent. Veertigers zijn dol op een vette hap (46 procent), zestigers hebben die tijd gehad (12 procent). Hoger opgeleiden scoren met amper 20 procent beduidend lager dan gemiddeld.
Nog zo'n Hollandse gewoonte: een koekje bij de koffie of thee. 12 procent van de mannen neemt een koekje bij elk kopje. Bij vrouwen blijft het percentage steken op 6 procent.

Te laat naar bed

Bijna 40 procent van alle Nederlanders geeft zelf aan minimaal drie keer per week 's avonds langer op te blijven dan goed voor ze is. Bij twintigers stijgt dit percentage zelfs tot bijna 60 procent.
Wie denkt dat mensen lang opblijven, omdat ze 's avonds aan het sporten zijn, komt bedrogen uit. 70 procent sport minder dan één keer per week 's avonds.
Auto of fiets?
Een ideale gelegenheid om te bewegen, is het nemen van de fiets voor korte ritjes naar de brievenbus, de winkel of het centrum. Helaas pakt 40 procent liever de auto voor een kort ritje, zo blijkt uit het onderzoek. Het zijn vooral dertigers en veertigers die zich hieraan bezondigen.

Bron; nu.nl

Eigenlijk schrok ik een beetje van bovenstaande cijfers, 11% van de mannen snackt iedere avond, iedere avond! wat is daar dan nog lekker aan?! Ik kan mij er weinig bij voorstellen. 
Natuurlijk begrijp ik dat het om een onderzoek gaat onder 500 Nederlanders, dus het zou kunnen dat de percentages uiteindelijk niet helemaal kloppen, en iedereen houdt weleens van een snack of van een glas frisdrank, daar is ook echt niets mis mee! Maar iedere avond? Ik zou het echt niet kunnen! En het is niet alleen ongezond, maar ik kan mij niet voorstellen dat je dan geen kilo's aankomt! 

Het positieve van dit nieuwsbericht?! Dat er gelukkig nog heel wat te verbeteren is! 
Fijn weekend allemaal!