maandag 30 januari 2012

Meer dan de helft van de Nederlanders is te dik...

Vanmorgen staan de kranten er weer vol van; inmiddels is meer dan de helft van de Nederlanders te dik! Bij mannen is zelfs 60% te dik. En het aantal blijft maar groeien!

Nieuwsgierig als ik ben, ben ik op verschillende websites gaan zoeken naar reacties... en er zijn weer hevige discussies bezig. Minister Schippers heeft 70 miljoen uitgetrokken om sporten in de buurt te stimuleren, maar of dit echt helpt? Ik heb er mijn vraagtekens bij!

Op internet lees ik vele reacties, voornamelijk dat mensen gewoon zelf verantwoordelijk zijn. En daar ben ik het mee eens. Er zijn natuurlijk mensen die door erfelijkheid of medicijnen dikker worden, maar dit percentage is eigenlijk niet noemenswaardig, de meeste mensen ontwikkelen overgewicht door een verkeerde en ongezonde levensstijl.

Daar is natuurlijk veel aan te doen, maar.... de mensen moeten het zelf doen en daar ligt vaak het grote probleem. Mensen willen het liefst kilo's afvallen, maar wel gewoon ongezond blijven eten en liever ook niet bewegen, maar dat kan natuurlijk niet! Bedenk je ook goed dat je niet zomaar overgewicht hebt. Het begint met een aantal kilo's teveel, waar dan helaas niets aan gedaan wordt. 30 kilo later, worden de ogen ineens geopend. Hoe heb ik het zover laten komen?! En dat is de valkuil, als je merkt dat je elk jaar een kilo aankomt, dan is het nu zaak om daar iets aan te doen! Sluit je ogen niet en neem je eigen verantwoordelijkheid.

Gezond eten kan zo lekker zijn! Het is echt niet saai door elke dag een appel te eten, bedenk alleen al eens hoeveel soorten fruit er zijn?! Helaas nemen steeds minder mensen de tijd om gezond en lekker te eten.

Nu is de discussie wat het beste zou kunnen helpen.... is dat de zogeheten vettaks, hogere premies bij je zorgverzekering, of misschien toch mensen blijven stimuleren en informeren over gezond leven?!
Wat denk jij??