donderdag 26 april 2012

Ook kinderen in Nederland zijn te dik!

Na het bericht een tijdje geleden dat de helft van de volwassen Nederlanders kampt met overgewicht, zag ik vandaag op het nieuws dat het met de kinderen hier ook niet goed gesteld is.

Ruim 22% heeft al overgewicht, waarvan 6% zelfs extreem overgewicht! Wat een berichten! Al moet ik eerlijk bekennen dat ik er ook niet meer zo van opkijk.

Mensen krijgen het steeds drukker, werk, sociaal leven, gezin etc. Helaas wordt er dan vaak voor ongezonde maaltijden gekozen (terwijl een gezonde maaltijd echt zo in elkaar is gedraaid!) Kinderen zijn vaker alleen thuis (omdat beide ouders wel moeten werken) en ga zo maar door.

Er werd ook verteld dat kinderen in Nederland 0,6 liter frisdrank per DAG drinken! per dag??? Daar schrok ik wel even van.

Ik kan mij herinneren dat wij vroeger weleens limonade kregen en een bakje chips (in het weekend) geen zakken chips en flessen frisdrank. In ieder geval niet doordeweeks. Een snoepje mocht, maar ook groenten en fruit aten we. Wat is er dan tegenwoordig veel veranderd!

Terwijl ik het vaak toch echt een beetje de schuld van de ouders vind, zijn de kinderen helaas de dupe. Kinderen met overgewicht hebben heel veel kans dat zij op een volwassen leeftijd nog steeds overgewicht hebben, Ze hebben meer kans op verschillende ziektes en of ze zelf makkelijk kinderen kunnen krijgen... ook dat zal moeilijker kunnen gaan.

Wat vinden jullie?! Moeten we de ouders verantwoordelijk stellen? Zou de overheid hier meer aan moeten doen?! De zorgkosten stijgen alleen maar, en hierdoor zullen ze helaas niet snel naar beneden gaan.